Το Ρωμαίικο > Ορθοδοξία > Ἄχ, Ἰουστίνε, ἔγινες καθηγητὴς Θεολογίας, κι ὅμως…απέχεις πολύ για να φτάσεις την εὐσέβεια της γριούλας γερόντισσας.

Ἄχ, Ἰουστίνε, ἔγινες καθηγητὴς Θεολογίας, κι ὅμως…απέχεις πολύ για να φτάσεις την εὐσέβεια της γριούλας γερόντισσας.

Πρέπει ν ταν τ τος 1929, δηλαδ ταν  γιος ταν σ λικία 35 τν. ταν καλοκαίρι, κα ξεκίνησε π τΒράνιε μ προορισμ τ Μοναστήρι το γίου Προχόρου. Πήγαινε συχν στ Μοναστήρι ατό, μ τ ποο κα εχε διαίτερο σύνδεσμο, γιατ εχε μεγάλη γάπη στν γιο Πρόχορο. ταν δη καθηγητς Πανεπιστημίου στ ΘεολογικΣχολ στ Βελιγράδι.

 δρόμος μέχρι τ Μοναστήρι ταν δύσβατος κα γι’ ατ ρκετ κουραστικός.  γιος, γι ν περνικ ατς τς δυσκολίες, χρησιμοποιοσε κάποιο πλ ατοκίνητο, γι ν διασχίσει τν βουνήσιο δρόμο πο δηγοσε στΜοναστήρι.

Σ μι λοιπν τέτοια πίσκεψή του συνάντησε στὸν δρόμο του μι γερόντισσα, κι μέσως κατάλαβε τι κι ατκατευθυνόταν μ τ πόδια πρς τ Μοναστήρι. Τότε  γιος κανε νόημα στν δηγ ν σταματήσει κα προσκάλεσε τ γριούλα ν νέβει στ ατοκίνητο, γιατί, πως τς ξήγησε, κι κενος πήγαινε που κα ατή.

–Σ’ εχαριστ, παιδί μου, το πάν­τη­σε  γριούλα, λλ γ εμαι φτωχή.

 γιος τότε τς χαμογέλασε κα τ διαβεβαίωσε τι δν θ πλήρωνε τίποτε, μι κα τ ατοκίνητο ταν νοικιασμένο π κενον.

Τότε  γερόντισσα το επε:

–Δν τό ’πα γι’ ατό, παιδί μου. λ­λ πειδ γ εμαι φτωχή, δν χω ­τί­­πο­τα λλο ν προσφέρω στν γιο πέ­ρα π τν κόπο μου ατό.

Τότε  γιος χτύπησε με μις τ μέτωπό του ς νδειξη κατάπληκτου θαυμασμο κα μονολόγησε:

χ, ουστίνε, γινες καθηγητς Θεο­λογίας, κι μως! Τν εσέβεια ατς τς γερόντισσας πέχεις πολ γι ν τὴ φτά­σεις.

Στράφηκε τότε κα πάλι στν δηγό. Τν πλήρωσε, κατέβηκε π τ ατοκίνητο κα συνέχισε πεζς μαζ μ τὴ γριούλα τν πόλοιπο δρόμο ως τ Μοναστήρι.

Στν ποχ τν νέσεων κα τς λογικς σως δυνατομε ν ννοήσουμε βαθύτερα τν προσφορ τς γριούλας λλ κα τν θαυμασμ τς νέργειάς της π τν γιο.

Γιατ μάθαμε στν νεση κα στς ε­κολίες.

Γιατ πεχθανόμαστε τν κόπο κα τν κακοπάθεια. λα τ μπορομε πλέ­ον μ τ πάτημα νς κουμπιο. Μάθαμε ν δωρίζουμε π τ περίσσευμα, χι π τ στέρημα. Κα στὸν Θε κα στος ν­­­θρώπους. Μάθαμε ν’ γαπομε π συμ­φέρον  στω π συμπάθεια κα χι μπονα κα θυσιαστικά. Γι’ ατ κα α­­­θόρμητα ναδύεται τ ρώτημα:

Γιατί πρέπει ν κουραστομε; χει νάγκη  Θες τ σωματική μας καταπόνηση; χι φυσικά.  Θες δν χει νὰ ὠφεληθε σ τίποτε π τ δική μας σκηση. μως  σκηση εναι  μητέρα το γιασμο, κα  κακοπάθεια γεννήτρα τς ρε­τς.

Γι’ ατ κα  κατάκτηση τς ποιασδήποτε ρετς προϋποθέτει κόπο, ­­­σκηση κα προσπάθεια, γι ν ­φέρει καρ­­­πό. Γιατ  νθρωπος εναι ψυχοσω­ματικ νότητα, κα τ σμα ­βοηθ τν ψυχή, πως πίσης κα  ψυχ κ­­­φράζεται καμ τ σμα.

Προσευχ θέλεις ν κάνεις; Χρειά­­ζεται κόπος. Ν γονατίσεις, ν σταθες ρ­­θιος, ν συγκεντρώσεις τ ­μυαλό σου.

Στ Λατρεία θέλεις περίσπαστος ν συμμετέχεις; Κι δ κόπος ­χρειάζεται γι ν συγκεντρωθες κα ν ­κφράζεσαι προσ­ευχητικ πως τ σμα τν πι­στν.

Τ πάντα χρειάζονται κόπο. Κα  κό­πος ατς κφράζει τν πόθο τν ν­­θρώπων ν βρον τν Θεό. μως  κό­­πος ατς εναι χαρ κι ­νάπαυση. Χαρ κα νάπαυση πο κπηγάζουν π τν πίστη τι  κόπος εναι προσ­φορ πογίνεται επρόσδεκτη, ετε προσφέρεται στὸν Θε ετε στὸν συν­άν­θρωπο.

Εναι διάχυτο ατ τ πνεμα τς προσφορς το κόπου μας στν ρθόδοξη πνευματικότητα. «Δσε αμα, γι νλάβεις πνεμα».

Γι’ ατ κα  ρθόδοξη παράδοση χει τς νηστεες, τς μετάνοιες, τς γονυκλισίες, τς γρυπνίες κα τόσα λλα ς κατάθεση κόπου στν γιο Τριαδικ Θε κα τος γίους κ μέρους μας πρς κζήτησιν τς χάριτός Του.

Προοδεύσαμε σήμερα. Κάναμε τ ζωή μας εκολη κα νετη, μως τν ε­σέ­βεια τς Σερβίδας γριούλας χι μόνο δν τν χουμε, λλ δυστυχς τν ­­πεμπολήσαμε κα ς φρόνημα!

γιος ουστίνος Πόποβιτς

«Η ζωή άνευ του Χριστού, ο θάνατος άνευ του Χρι­στού, η αλήθεια άνευ του Χριστού, ο ήλιος άνευ του Χρι­στού και τα σύμπαντα χωρίς Αυτόν, – όλα είναι τρομερά ανοησία, ανυπόφορον μαρτύριον, σισύφειος βάσανος, κόλασις!

Δεν θέλω ούτε την ζωήν, ούτε τον θάνατον άνευ Σού, Γλυκύτατε Κύριε!

Δεν θέλω ούτε την αλήθειαν, ούτε την δικαιοσύνην, ούτε τον παράδεισον, ούτε την αιωνιότητα.

Όχι, όχι! Εσέ­να μόνον θέλω.

Εσύ μόνο να είσαι εις όλα, εν πάσι και υ­περάνω όλων…..!»

Άρχιμανδρίτης Ιουστίνος Πόποβιτς (✞ 14-06)

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

nv-author-image

Θεόφιλος Παπαδόπουλος