Το Ρωμαίικο > Ορθοδοξία > Ὁ Εἰκοσπενταδέκεμβρος ὁ Ἑξαγένναρος καί ὁ Δεκαπενταύγουστος / Ἰωάννης Καλαϊτζίδης, ἐκπαιδευτικός

Ὁ Εἰκοσπενταδέκεμβρος ὁ Ἑξαγένναρος καί ὁ Δεκαπενταύγουστος / Ἰωάννης Καλαϊτζίδης, ἐκπαιδευτικός

Συνάντησα  ἕναν γνωστό  τίς προάλλες καί μέ ρώτησε: Τόν Δεκαπενταύγουστο θά πᾶτε πουθενά;

-Ἐννοεῖς τῆς Παναγίας; τοῦ λέω

-Ναί μωρέ τόν Δεκαπενταύγουστο μοῦ ξαναλέει μήπως καί δέν κατάλαβα καλά σέ ποιά γιορτή ἀναφέρεται.

-Τῆς Παναγίας θά πάμε στήν ἐνορία μας τοῦ λέω καί μετά στό χωριό μέ τά παιδιά καί τά συμπεθέρια.

Ἔχω βαρεθεῖ κάθε χρόνο νά ἀκούω τούς πάντες -τούς πάντες ὄμως- νά ἀναφέρονται στήν γιορτή τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου λέγοντας «τόν Δεκαπενταύγουστο». Ἐλάχιστοι πλέον ἀκούγονται νά λένε «τῆς Παναγίας»

Ὡς γνωστόν τό Δεκαπενταύγουστο -καί ὄχι ὁ Δεκαπενταύγουστος – δέν εἶναι μία μέρα ἀλλά μία ὁλόκληρη χρονική περίοδος καί συγκεκριμμένα ἀπό τήν 1η μέχρι τήν 15η Αὐγούστου καί εἶναι ἡ περίοδος πού ἡ Ἐκκλησία μας τήν ἀφιερώνει στήν Ὑπεραγία Θεοτόκο μέ νηστεία ἀλάδωτη καί παρακλήσεις πού ψάλλονται κάθε ἀπόγευμα στούς ναούς ὅλου τοῦ Ὀρθοδόξου Κόσμου ἀνά τήν Ὑφήλιο. Ἡ ἀγία αὐτή περίοδος προηγεῖται τῆς μεγίστης τῶν Θεομητορικῶν ἑορτῶν τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου (κοινῶς τῆς Παναγίας) γιά νά τιμήσουμε τήν «Μητέρα τοῦ Φωτός», ὅπως προηγεῖται τοῦ Πάσχα ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή ἤ τῶν Χριστουγέννων ἡ Μικρή Τεσσαρακοστή.

Αὐτό τό εὔρημα τοῦ «Δεκαπενταύγουστου» ἀντί γιά τήν γιορτή τῆς Παναγίας πιστεύω πώς εἶναι 100% δημοσιογραφικό. Ὅλοι ξέρουμε τί σχέση ἔχουν τά συστημικά ΜΜΕ στήν Ἑλλάδα μέ τήν Ἐκκλησία μας καί πῶς –ἀπό χρόνια, ὄχι μόνο τώρα- ἀποφεύγουν συστηματικά  νά ἀναφέρονται στά  Ἄγια Πρόσωπα τῆς Θριαμβεύουσας.

Ἀκούσατε ποτέ συστημικό δημοσιογράφο νά ἀναφέρει τό ὄνομα τῆς Παναγίας ἤ τοῦ Χριστοῦ ἤ τῶν Ἀγίων ἤ τῆς Ἁγίας Τριάδος;  Ποτέ.

Ἄλλαξαν λοιπόν τό ὄνομα τῆς γιορτῆς τῆς Παναγίας μέ τό ὄνομα τῆς προπαρακευαστικῆς περιόδου πού προηγεῖται τῆς γιορτῆς, ὑπονοῶντας ὡς Δεκαπενταύγουστο τήν ἡμέρα τῆς 15ης Αὐγούστου ἀποσιωπῶντας ἀποτελεσματικά τό ὄνομα τῆς γιορτῆς τῆς Παναγίας μας.

«Μαζική ἀναμένεται νά εἶναι καί φέτος ἡ ἔξοδος τοῦ Δεκαπενταύγουστου πρός τήν ἐπαρχία…»

Τό ἀποκαρδιωτικό δέν εἶναι τό εὔρημα τῶν δημοσιογράφων, -τούς ξέρουμε- ἀλλά τό ὅτι αὐτό τό εὔρημα τό ἐπέβαλαν στήν νεοελληνική γλῶσσα καί τό κατέστησαν ὑποσυνείδητα ἀποδεκτό ἀπό τόν καθένα μας ἀφοῦ  «τό εἶπε ἡ τηλεόραση». Ἔτσι πέρασε καί στό λεξικό τοῦ Ἱδρύματος Τριανταφυλλίδη, καί μέ τίς δύο σημασίες, καί τήν λάθος καί τήν σωστή. Τό λεξικό ὅμως δέν καταγράφει ὁπωσδήποτε τό νοηματικά ὀρθό, ἀλλά αὐτό πού εἶναι   σ έ   χ ρ ή σ η   καλῶς ἤ κακῶς.  Καί καλά οἱ ἀδιάφοροι γιά τήν πίστη μας, αὐτούς μπορεῖ νά τούς βολεύει ἐξ ἴσου μέ τούς δημοσιογράφους. Ὅσοι ὄμως εἴμαστε  συνειδητοί χριστιανοί καί ἀγαποῦμε τήν Κυρία Θεοτόκο; Γιατί τό καταπίνουμε ἀμάσητο καί δέν σκεφτόμαστε καθόλου;

Στό κάτω κάτω δέν ἔχουμε πεῖ ποτέ  τά Χριστούγεννα   εἰκοσπενταδέκεμβρο  οὔτε  τά Θεοφάνεια    ἑξαγένναρο..! (Μέχρι στιγμῆς τοὐλάχιστον…)

Γιατί τήν Κοίμηση τῆς Θεοτόκου  τήν λέμε Δεκαπενταύγουστο;

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

nv-author-image

Θεόφιλος Παπαδόπουλος